چهارشنبه، مرداد ۱۳، ۱۳۹۵

بی خوابی

در میان بی خوابی های شبانه، گاهی به جایی می رسی که ساعت 2 نصفه شب از خواب بیدار می شی و دوباره خوابت نمی بره؛ بعد به این نتیجه می رسی که در چنین سکوتی بهترین کاری که میشه کرد اینه که یه فیلم از آلفرد هیچکاک ببینی. :/

حالا چرا هیچکاک و اونم نصفه شب؟؟؟ نکته قابل تاملیه برای خودش.

حدود سال های نوجوانی فیلم ربکای هیچکاک رو دیده بودم. همون موقعی که پنجشنبه شب ها اکبرعالمی هنرهفتم رو 12 شب به بعد اجرا می کرد. همون سال هایی که تلویزیون ها لامپی بودن و فیلم ها سیاه و سفید و پر از سایه و روشن؛ همون سال هایی که بین "دلهره بیدار شدن اهالی خونه از شدت و تفاوت نورها و تاریکی ها" و "کشش و تشنگی برای تماشای کارهای کلاسیک" انتخاب می کردم که با پرروگی جلوی تلویزیون لم بدم و هر لحظه مثل دزدها منتظر باشم که یکی سر برسه و مچمو بگیره.
بعد از این همه سال، تماشای دوباره فیلم برام جذاب بود؛ کتابش رو هم همین اواخر تموم کردم. 

اما راستش اگر بخوام انتخاب کنم، سریال چهار قسمتی بی بی سی رو می پسندم. آرامشی که تو کار بی بی سی احساس می کنم، تو کار هیچکاک درک نمی کنم.
اینی روکه می گم، میشه از نحوه بیان دیالوگ های بازیگرهای دو تا کار به خوبی فهمید.
(البته شاید یه علتش تفاوت مدیوم ها باشه که یکی برای سینما و دیگری برای تلویزیون ساخته شده)



The Complete BBC Series: Rebecca- 1979https://www.youtube.com/playlist?list=PLCc-k9_Bkz6uIfO2v8kgJrZqVibkxT-tb

Rebecca Directed by Alfred Hitchcock-1940
https://youtu.be/7cf0-GsXDzI

#بیایم-باهم-فیلم-ببینیم 
#جرمی-برت