پنجشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۹۵

ابلوموف

چند روز از زندگی ابلوموف
کارگردان نیکیتا میخایلکوف
نویسنده ایوان گنچاروف
الکساندر ادباشیان
بازیگران اولگ تاباکف
یِلِنا سولووی
یوری بوگاتیرییف
آندره پوپوف
نیکولای گارلف
موسیقی ادوارد آرتِمیِف
توزیعکننده ماسفیلم
مدت زمان
۱۳۴ دقیقه
کشور اتحاد شوروی (روسیه)
زبان روسی

چند روز از زندگی ابلوموف 
بامداد روزی ایلیا ایلیچ ابلوموف در خانه خود در خیابان گاروخوایا و در یکی از آن ساختمانهای بزرگی که شمار ساکنان آن از جمعیت یک بخش کمتر نیست، در رختخواب لمیده بود. بخش آغازین فیلم به خواب ابلوموف و خاطرات خوش کودکی او میپردازد. کودک نازپرورده دیروز از آغوش مادر به گرمای رختخواب خود در سن پترزبورگ خزیده تا به دور از هیاهوی زندگی و دشواریهای آن، دوران بازنشستگی را با خمودگی و تن آسایی بگذارند.
آندرهٔ شولتس، همبازی دوران کودکی ایلیا، از پدری آلمانی و مادری روس، برخلاف ابلوموف با اراده و سخت کوشی در زندگی پیشرفت بسیاری کرده است. همه تلاشهای آندره ی برای رهانیدن ابلوموف از خمودگی بیهوده است. گرمای عشق پاک و سوزان اولگا هم نمی تواند ایلیای بیچاره را از رخوت و سستی برهاند.
ابلوموفمیسم، به گفته آندرهی، درد بی درمانی است که گریبان ایلیا را رها نمی کند و تا دم مرگ همراه اوست. ابلوموف زندگی آسوده در کنار یک بیوه زن میانسال را به عشق اولگا ترجیح میدهد. ثمره این ازدواج کودکی است که شباهت بسیار به کودکی ابلوموف دارد.

برگرفته از فيس بوك قفسه خالي براي كتاب

پ ن. :
نزديك ١٥ سال پيش من اين فيلم رو ديدم. هنوز هم  مثل روزي فيلم رو ديدم، فكر مي كنم، چقدر اين بيماري خطرناكه؛ همونقدر خطرناكه كه آشناست.